Skoleløftet
Et samfunnsprosjekt for bidra til å styrke skolemiljø og fellesskap i vår region
Bakgrunn for prosjektet
I Stavanger by og vår region rapporteres det om økende samfunnsutfordringer innenfor fysisk, sosial og psykisk helse. Ulikheter i utenforskap, levevaner, inntekt, økonomi og sosialhjelp er også utfordringer regionen står ovenfor (Stavanger kommune, 2023).
Viking Fotball vil gjennom skoleløftet styrke våre barn og ungdommers fremtid. Når det snakkes om Viking blir alder, kjønn, legning, etnisitet og utdanning likegyldig. Alle blir forent under den samme kraften og kjærligheten; den som gnistrer for Viking. Vi vil bety mest mulig for flest mulig.
Målet er å bruke Vikings posisjon til å bidra til et bærekraftig og inkluderende samfunn for supportere, by og region. Som et ledd i dette har vi satt i gang prosjektet Skoleløftet.
Formål med prosjektet
Gjennom tett samarbeid med SLB og Læringsmiljøsenteret v/UIS ønsker vi å bidra med undervisningsopplegg som knyttes opp til fotballens metodikk. Vi planlegger, utarbeider og gjennomfører skolebesøk og stadionbesøk for å:
- Bidra til å bevisstgjøre elevene på hva som skal til for å forbedre lagfølelse, fellesskap og tilhørighet.
- Vise elever at i samfunnet er det plass til alle og at alle roller er like viktige.
- Bevisstgjøre elever sin superkraft og gi de opplevelsen av kraften av å være en del av et lag/klasse, samfunn og fellesskap.
- Styrke klassetilhørigheten og identitet.
- Erfare, utforske og undersøke hvilken effekt Skoleløftet kan ha gjennom å styrke relasjoner og samarbeidsevner som forhåpentligvis vil bidra til å forbedre elevenes trygghet, trivsel, motivasjon og sosial/emosjonell kompetanse.
Gjennomføring
30 skoleklasser blir plukket ut basert på motivasjonsbrev/søknad for å delta i Skoleløftet. Klassene som velges skal primært bestå av 5-6. klassinger fra ulike deler av regionen. Klassene blir valgt basert på søknadstekst, geografisk tilhørighet, motivasjon og behov for å forbedre klassemiljø. Utvalgte klasser er med i prosjektet som går gjennom fire faser, et helt skoleår.
1. fase - Klasseromsbesøk
Klassene får besøk fra Cathrine Lanne som på forhånd har gjennomgått prosjekt med lærere for de aktuelle klassene. Vi snakker om hvordan Vikingspillerne har kommet dit de er i dag og hva som kjennetegner deres hverdag med fokus på inkludering av nye lagkamerater, garderobekultur, språkkultur og fellesskap. For å komme til neste fase av prosjektet må klassen samle 6 gullstjerner ved å vise disse verdiene i praksis.
2. fase - Stadionbesøk
Klassene blir invitert til stadion hvor SLB står for gjennomføring av opplegg. Oppgavene bygger på praktisk og aktiv læring med mål om å fremme samarbeid og kommunikasjon. Klassene får omvisning på stadion. SLB gir klassen flere arbeidsoppgaver de kan ta med seg hjem til klasserommet for å styrke samarbeid og kommunikasjon. Når klassen har løst disse oppgavene får de gullstjerner. For seks nye stjerner kommer de til fase 3.
3. fase - Klasseromsbesøk m/spillere
Klassebesøk med fotballmetodisk økt. Prosjektleder drar med seg en kvinnelig og en mannlig fotballspiller til klassen. Vi kjører en fotballmetodisk økt som alle kan mestre og snakker om hvordan sette sammen sitt Stjernelag.
4. fase - Fotballfest - Vikingspiller for en dag
Alle elevene som har deltatt i Skoleløftet blir inviteres til stadion hvor de får være Vikingspiller for en dag. Vi spiller miniturnering med familie på tribunen og herre- og damelagsspillere bidrar aktivt på banen.
Skoleløftet startet opp for fullt høsten 2024. Har du spørsmål knyttet til prosjektet ta kontakt med Cathrine Lanne, e-post: [email protected]