Uttalelse fra styret

Annonse:

Kjære venner.

Det er en tid for alt. Også i fotballen. Dette var likevel ikke tiden vi så for oss at Viking skulle skille lag med Bjarne Berntsen.

Mens supportere, sponsorer, spillere og trenere tenker kamp for kamp, uke for uke, må klubbens styre hele tiden ha et mer langsiktig perspektiv. Vi deler gleder og skuffelser med dere der og da, men må samtidig alltid tenke flere måneder og år fram i tid.

Det gjorde vi også da vi hentet Bjarne Berntsen hjem igjen til klubben på slutten av 2017. Nær sagt alle ble overrasket over det valget.

For oss var det et bevisst og gjennomtenkt valg. Et riktig valg.

La oss være ærlige: Bjarne Berntsen måtte bygge ny grunnmur i Viking Fotballs toppfotballsatsing. Bjarne skulle sikre Viking opprykk til Eliteserien raskest mulig. Men han skulle også endre kulturen i klubben. Løfte fram unge, lokale spillere på A-laget. Utvikle spillere for salg til utlandet. Og: Bjarne skulle løfte fram assistentene Bjarte Lunde Aarsheim og Morten Jensen som framtidige hovedtrenere, for så gå inn i annen rolle i klubben.

Jobben han har gjort har vært fantastisk. Viking er en helt annen klubb enn vi var de dagene i november 2017. Vi er etablert i Eliteserien. Vi er regjerende norgesmestere. Vi har et lag spekket av lokale spillere. Og: Morten Jensen og Bjarte Lunde Aarsheim er klare for å bli hovedtrenere i eliteserien.

Det er Bjarne Berntsen enig med oss i. Derfor var han klar for å gå over i ny stilling som sportssjef i klubben allerede kommende sesong.

Viking Fotball må imidlertid, og skal fortsatt, tenke langsiktig.

Derfor ønsket vi å evaluere hvordan vi som klubb kom oss gjennom vinterens overgangsvindu. Med kjente folk - i nye roller. Vi ønsket å forsikre oss om at vi som klubb håndterte endringene på en optimal måte – før vi eventuelt inngikk en langsiktig avtale med Bjarne Berntsen som sportssjef.

Det var en løsning Bjarne ikke var komfortabel med. Det har vi stor respekt for.

Likevel er vi glad for at Bjarne helhjertet støtter klubbens valg med å ansette Morten Jensen (40) og Bjarte Lunde Aarsheim (45) som nye, likestilte hovedtrenere de neste to årene med virkning fra 1. januar 2021.

Det er også et bevisst og gjennomtenkt valg. En del av en langsiktig plan og ambisiøse utviklingsmål – som hele styret står bak.

Vi er også overbevist om at det også er riktig valg.

På kort sikt. Og på lang sikt.

På vegne av styret i Viking Fotball AS,
Thor Steinar Sandvik