De nye draktene er her

Vi har tatt et dypdykk i klubbens historie for å finne inspirasjon til årets drakter. For å få vite mer om prosessen bak, og det nye uttrykket, tok vi en prat med markedssjef Kjartan Salvesen. (Foto: Tom Haga)

Annonse:


Hvor får man tak i drakten?

Vi tar det viktigste først: I år har vi inngått et samarbeid med Sport 1 om salg av våre produkter. Det betyr at draktene og et bredt utvalg av annet supporterutstyr vil bli å finne i regionens Sport 1-butikker (se liste). De tilbyr også påtrykk for de som vil ha navn og nummer på drakten.

Det vil selvsagt også være mulig å få tak i både drakt og supportereffekter på stadion kampdag, når det åpnes opp for publikum igjen.

Dersom du ikke har anledning til å ta turen i en av disse butikkene, står vår tidligere keeperhelt Lars Gaute Bø klar for å hjelpe. Send ham en mail på [email protected], så pakker han og sender drakten hjem til deg.

Vi jobber med å få til en løsning for nettsalg, men forløpig er ikke dette på plass. 

Utsalgssteder:

  • Sport 1 Kvadrat
  • Sport 1 Randaberg
  • Sport 1 Jørpeland
  • Sport 1 Hundvåg
  • Lars Gaute Sport Nærbø - Sport 1
  • Sola Sport og Fritid - Sport 1

Har søkt tilbake til røttene

Som mange kanskje har fått med seg, har man også i år gjort noen endringer, både på drakt og logo. Logoen har fått ny skrifttype, eikestubben i midten – som mange har trodd var en hatt – har blitt tydeligere og gullrammen har blitt mindre gul og mer gullfarget. I tillegg vil den mørkeblå hjemmedrakten, som for øvrig er mørkere enn på lenge, ha mørkeblå bakgrunn i flagget i stedet for den tradisjonelle rødfargen. Dette gjelder også den grå bortedrakten. På den hvite tredjedrakten vil det være den gjenkjennelige rødfargen i bakgrunnen, slik det også vil være når vi bruker logoen i andre sammenhenger.

– Vi ønsker å fornye oss, gå inn i det nye tiåret på en stilfull og mer tidsriktig måte, samtidig som vi løfter historien vår mer frem i lyset, forklarer markedssjef Kjartan Salvesen, som har brukt mye tid på utviklingen av det nye utseendet.

Å tukle på noe så etablert som logoen til en over 120 år gammel fotballklubb, er selvsagt like risikofullt som å sette inn en knallhard takling i egen sekstenmeter. Om ikke mer. Det er en krevende prosess rent teknisk, og man får manges øyne på seg når man legger noe så kjært som et klubbemblem på tegnebrettet.

– Slike ting gjør jo alltid litt vondt. Følelsene for drakt og emblem sitter dypt i folk. Som vår designer Frode Skaren sa på vaskekte kvindølsk: "Ke ti he du nåen gong hørt applaus for en ny logo?", forteller Salvesen, som er fullstendig klar over hva de involverte har påtatt seg.

Likevel er han trygg på at når man nå har valgt å gå ned den stien man har, er det fordi det er det riktige å gjøre. Selv noe så konservativt som en fotballklubb må fornye seg en gang iblant, og da er håpet at en mer tidsriktig, mer stilfull og enda tydeligere profil, hvor det å spille på både klubb- og vikinghistorie, vil bidra til å nå ut til enda flere og gjøre varemerket Viking mye sterkere.

De nye draktene kommer i grått, mørkeblått og hvitt. Foto: Tom Haga
De nye draktene kommer i grått, mørkeblått og hvitt. Foto: Tom Haga

"Nei, det er ikke en hatt"

For at man i det hele tatt skal få lov til å røre logoen, må klubbens medlemmer og styrer godkjenne det. Skissene ble presentert for begge styrene (FK og AS), godkjent og tilbakemeldingene har vært positive.

– De ser at vi har tatt vare på historien, at vi ønsker å dyrke historien og at vi samtidig ønsker å dra frem det folk gjerne ikke visste om Viking, forklarer Salvesen og påpeker at langt fra alle har visst hva logoen består av:

– Nå går vi fra det som noen trodde var en hatt midt i logoen, til det som det jo opprinnelig var fra tilbake i 1899, nemlig en eikestubbe. Det tror jeg de fleste ser verdien i for klubben; å kunne fortelle historien som den er, ikke som noen gjerne har trodd den er.

Endringene blir gjeldende for hele klubben. Det vil si alle fra barna som løper rundt på Eiganes, til de voksne som traver frem og tilbake i Jåttåvågen. Alle samles under samme logoen, samme klubbemblem.

"Gullfargespesialist"

Jobben med fargeendringene, og da spesielt gullfargen, har vist seg å være en tøff nøtt å knekke. Å designe noe som skal trykkes opp på alt slags ulikt materiale og som skal brukes til markedsføring i alle mulige kanaler, krever litt mer enn å gå inn på en malerforretning og peke på den fargen man synes er finest.

– Vi har brukt langt tid på gullrammen rundt logoen, noe som er … ja, la oss si utfordrende, forteller Salvesen.

For å jobbe med gull er visstnok kjempevanskelig, da fargen oppfører seg forskjellig etter hvilket materiale den printes på; papir, tøy, digitalt, plast. I tillegg har man utfordringer knyttet til det at det brukes forskjellige typer trykkemaskiner, noe som også påvirker fargen.

– Gullfargen har gjerne en tendens til å ende opp litt sennepsgul, noe som ikke ser bra ut. Så vi har faktisk hatt en gullfargespesialist på saken for å få dette hundre prosent, sier Salvesen.

– Vi er på gullfargespesialist-nivå?

 – Å ja! svarer han kontant og påpeker at man er på et detaljnivå man antageligvis ikke kan forestille seg før man er midt inne i det.

Årsaken til at vi er så opptatt av å gjeninnføre gullfargen, er også historisk:

– Vi vil bort fra det gule, som i grunnen ikke har noe med Viking å gjøre. Det var gullfarge rundt logoen før, men nettopp dette med utfordringene rundt det å jobbe med fargen, er jo årsaken til at man i sin tid gikk bort fra det, forklarer Salvesen.

Markedssjefen forteller videre at de har brukt lang tid på denne prosessen, og at grunnen til at det har dratt ut er at de ikke ville slå seg til ro med bare bra nok; det skal være perfekt! Så kan man jo trygt si at koronapandemien også har påvirket tidsbruken.

Viljar Helland Vevatne i årets hjemmedrakt. Foto: Tom Haga
Viljar Helland Vevatne i årets hjemmedrakt. Foto: Tom Haga

Kraft, kjærlighet og Vikingen

Da Olav Nilsen – også kjent som Olav Viking – i 1975 ledet Viking til klubbens fjerde strake seriegull, var det i hans første sesong som trener. Olav hadde vært spiller i klubben siden 1959. 414 kamper og 116 mål senere la han skoene på hylla og tok over som trener. Det ble full klaff og seriegull. Så ga han seg.

Olav Nilsen er så til de grader det man kan kalle en klubblegende. Han ble cupmester med Viking i sin første sesong, og snøret støvlene på seg og ga alt for De mørkeblå de neste 15 årene. I tillegg er han den Viking-spilleren med flest landskamper for Norge.

Så da vi skulle ta utgangspunkt i noen når det nye uttrykket skulle formes og få et ansikt, falt valget selvsagt på Olav Viking. Som attpåtil hadde utseende til en ekte viking.

Olav Nilsen
Olav Nilsen

– Vikingen blir vårt ansikt utad – bokstavelig talt, sier Salvesen og forteller oss at ønsket er at Vikingen skal gå igjen i alt fra supporterutstyr og promoeffekter til markedsføring og kommunikasjon rundt kampdagsproduktet. Håpet er at Vikingen til slutt skal bil synonym med klubben. Klubbens ansikt, altså.

Denne figuren har prydet klubbens drakter tidligere, på syttitallet. Dog i en annen form. Når den nå kommer i en helt ny utgave, mer tilpasset tiden og mer personlig, er det i første omgang ikke tenkt at den skal være en del av drakter eller treningstøy. Men man vet jo aldri.

– Det er foreløpig ikke lagt noen planer for å bruke logoen på drakter og treningstøy, kun kommersielle produkter. Men om Vikingen på et eller annet vis skulle gjøre krav på en plass på drakten en gang i fremtiden, vet vi jo ikke. Håpet er at den skal bli omfavnet og at den skal leve sitt eget liv, så hvem vet, sier markedssjefen.

I jobben med å fornye oss har vi også kommet opp med et nytt slagord som skal knyttes til klubben: Kraft og kjærlighet.

– Viking Fotball er kraft og kjærlighet, sier Kjartan Salvesen og utdyper:

– Alt vi gjør, alt vi involverer oss i og alt vi bygger skal gjøres med kraft og kjærlighet.

Vi skal være klubben med handlekraft, en motor som driver alt fremover. Noe som skal være gjeldende i alt fra markedsarbeid, samfunnsarbeid, akademi, og til A-laget som spiller på SR-Bank Arena.

– Folk skal føle vår kraft og tilstedeværelse i alle anledninger, sier han.

Oppfattelsen av Viking Fotball skal være i tråd med klubbens verdier: Modige, ryddige og med en sterk vinnervilje.

Samler vi dette i ett ord får vi kraft.

– Kjærlighet skal alltid være med i vårt arbeid. En gjensidig respekt og ydmykhet for alle situasjoner. Mennesker som opplever Viking, skal føle en klubb som bryr seg, en klubb som gjør mer enn den må. Det vi gjør skal gjøres med hjertet, og det skal være ekte. Vi ønsker å se forbi fotballen og bevege oss inn på skyggesiden – baksiden av medaljen. Vi vil være med å bygge grunnmuren, både i mennesker og ellers i samfunnet. Vi ønsker å være en klubb å regne med.

Dette samlet i et ord: Kjærlighet.

Annonse fra Eliteserien: